W obecnych czasach użytkownicy internetu są „atakowani” masową ilością różnych form reklamy banerowej. Reklamodawcy dążą do tego, aby ich własny baner był pełen energii i przyciągnął uwagę użytkownika. Projektowanie bannerów wymaga wnikliwej znajomości reklamowanego produktu oraz stosunkowo dużego nakładu pracy grafika.
Tymczasem w ostatnich latach dynamicznie rozwija się reklama kontekstowa. Jej charakterystyczną cechą jest adekwatność do treści strony, na której się pojawia. Ten typ reklamy sprawdza się szczególnie w serwisach tematycznych i na stronach wyszukiwarek internetowych.
Krok dalej idzie reklama behawioralna. Ta forma reklamy internetowej opiera się na działaniu podobnym do reklamy kontekstowej, jednak głównym kryterium doboru reklamy nie jest treść przeglądanej strony internetowej, ale preferencje internauty. Określa się je na przykład dzięki historii odwiedzanych stron www, czy rodzajowi zakupów, jakich dokonuje w sieci.
Inną formą reklamy i sposobem promocji w internecie jest też marketing wirusowy. Polega na tym, że firma wypuszcza do sieci plotkę na swój temat, śmieszny film lub grafikę, która ma skłonić internautów do rozsyłania przekazu między sobą.