Czym jest Merchant Center?

Od miesiąca mówi się w Polsce o pojawieniu się Google Merchant Center (GMC). Czym dokładnie jest GMC? Jak z niego korzystać i jak wpłynie to na polskich sprzedawców internetowych?

Produkt, jakim jest Google Merchant Center jest nowy w Polsce, jednak w 2009 roku pojawił się w Niemczech, wielkiej Brytanii oraz w Stanach Zjednoczonych. Umożliwia on przesyłanie informacji o oferowanych towarach. Dane te przesyłane sa do bazy, skąd po odpowiedniej konfiguracji, mogą zostać wyświetlone za pomocą znanego wszystkim Google Adwords. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy przedstawić zdjęcia danych towarów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google. Stanowi to nowy, prawdopodobnie silny bodziec do zakupów (głównie dla kupujących, nie kierujących się racjonalnymi przesłankami, a raczej podążającymi za zakupowym impulsem).

Aby wykorzystać GMC w naszej kampanii powinniśmy przejść przez trzy etapy. Pierwszy to utowrzenie konta Google Merchant Center (wraz z konfiguracją kanałów produktów i ustawieniem informacji o kosztach przesyłki oraz czasie realizacji). Drugi krok to podłączenie założonego konta do kampanii Adwords. W trzecim kroku należy dodać rozszerzenia produktów w naszej kampanii, co spowoduje pojawienie się obrazów, nazw oraz cen produktów. Rozszerzenia produktów wykorzystują konto Google Merchant Center do bezpośredniego promowania produktów w reklamach w sieci wyszukiwania Google, a także, przy włączonej sieci wyszukiwania, w reklamach w wyszukiwarce Grafiki oraz Google Zakupy. W smartfonach lub na tabletach mogą być one również wyświetlane w witrynie m.google.pl. Rozszerzenia produktów nie są natomiast wyświetlane w innych witrynach sieci wyszukiwania oraz witrynach sieci reklamowej.

Do produktów w naszej kampanii można przygotować dwa formaty reklam – pierwszy to wspomniane rozszerzenia produktów, które wyświetlane są z podstawowymi reklamami tekstowymi AdWords. Drugi – to reklamy produktów, będące osobnymi formatami wyświetlanymi obok pozostałych reklam AdWords w wynikach wyszukiwania Google. Zwykle użytkownik rozpoczyna swoje poszukiwania określonego produktu w wyszukiwarce Google wpisując jego nazwę, konkretny sklep i jedną z porównywarek cen. Dzięki GMC zostanie skrócona droga do konkretnego produktu i wyświetlone gotowe wyniki już na pierwszej stronie wyszukiwarki. Ponadto produkty dodane do GMC zostaną wyświetlone bezpośrednio w wyszukiwarce Google, w specjalnej zakładce Google Zakupy – znajdzie się ona obok dotychczasowych zakładek - Grafiki i Map.

Kliknięcia wygenerowane za pomocą narzędzia GMC będą płatne. Podobnie jak
w przypadku reklam w Google AdWords, podczas ustalania rankingu brane pod uwagę będą konkurencyjność ceny wraz ze stawką za kliknięcie, jaką jest w stanie zapłacić konkretny sklep.

adwords

Zalety GMC

Przekazanie pełnych informacji o ofercie sklepu internetowego daje możliwość zaprezentowania wyszukującym dobrze spersonalizowanych reklam wraz z kompletem istotnych danych, takich jak zdjęcie, cena, stan czy dostępność konkretnych produktów. Innymi słowy jest to możliwość udostępniania informacji, które trafią bezpośrednio do osoby, będącej w trakcie poszukiwań oferowanego w sklepie produktu.Reklamy mogą być skierowane nie tylko do użytkowników poszukujących konkretnego produktu, stanowią również atrakcyjną sugestię, gdy wyszukiwanie dotyczy ogólnej grupy produktów.

Podsumowując, GMC należy na razie traktować jako narzędzie ciągle rozwijane, proste
w obsłudze oraz generujące naturalnie stargetowany ruch. Pozostają pytania, czy przyjmie się
w Polsce, gdzie użytkownicy przyzwyczaili się już do obecnie istniejących porównywarek cenowych, czy stanowi szansę na lepszą promocję sklepów internetowych? Jedno jest pewne - dotychczasowi najwięksi gracze - Skąpiec, Nokaut czy Ceneo muszą przygotować się na pojawienie groźnego konkurenta w walce o internetowego konsumenta.